ΟΛΟΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΑΣ (ΜΕΡΟΣ 1) ΙΩΝΙΑ-ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ
ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΥ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΣΕ ΠΟΤΕ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ
ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΥ ΟΣΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΑΝΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΠΟΣΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΑ ΚΥΝΗΓΗΘΗΚΕ ΟΣΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΕΣΤΗ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΘΥΜΙΖΕΙ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ ΤΗΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΛΛΑΝΙΑ ΥΨΙΣΤΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥΣ ΕΛΛΑΝΙΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥΣ ΕΛΛΑΝΙΟΥΣ ΗΜΙΘΕΟΥΣ ΜΑΣ ΒΑΣΗΛΕΙΣ ΜΑΣ ΗΡΩΕΣ ΜΑΣ ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΠΕΡΠΑΤΙΣΑΝΕ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΙΕΡΑ ΧΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝΕ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΑΦΗΣΟΥΝΕ ΣΕ ΕΜΑΣ ΩΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΜΑΣ...
ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΥΠΕΡΛΑΜΠΡΑ ΙΕΡΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΜΑΣ ΝΑ ΤΑ ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΝΑ ΤΑΞΙΔΕΨΟΥΜΕ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΣΟ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΣΑΡΚΙΟΥ ΜΑΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΒΑΘΜΟ ΠΟΥ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΤΟΝ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΑΥΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΣΕ ΠΟΤΕ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ ΤΑ ΦΩΤΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΛΑΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΠΑΤΙΣΑΝΕ ΕΠΑΝΩ ΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝΕ..ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΜΕ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΤΙΣ ΒΑΘΕΙΕΣ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΣ ΝΑ ΕΝΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΑΞΟΥΜΕ ΑΝΑΛΟΓΟΣ ΟΠΩΣ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ ΜΑΣ ΝΟΜΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ ΣΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΔΗ ΩΣ ΕΛΛΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ.
ΘΑ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΣ ΩΠΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΚΑΙ ΓΕΩΔΕΤΗΜΕΝΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΙΩΝΙΑΣ-ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΙΕΡΟΙ ΝΑΟΙ
1.ΙΩΝΙΑ(ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ)
Αρτεμίσιο - Έφεσος (Ephesus)
Η Έφεσος είναι αρχαία πόλη της Μικράς Ασίας στα παράλια του Αιγαίου. Γύρω στον 8ο π.Χ. αιώνα, η Έφεσος έγινε το οικονομικό κέντρο της Μικράς Ασίας. Το 334 π.Χ. απελευθερώθηκε από τα στρατεύματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενώ βρισκόταν υπό την κατοχή των Περσών. Η Έφεσος ήταν πόλη αφιερωμένη στην Άρτεμη. Η πόλη είχε το μεγαλόπρεπο Αρτεμίσιο. Ο ναός αυτός, αποτελεί ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.
Ναός Απόλλωνα - Δίδυμα (Didyma)
Τα Δίδυμα ήταν ένα πολύ σημαντικό αρχαίο ιερό και μαντείο αφιερωμένο στον Απόλλωνα και την Άρτεμις. Το περίφημο μαντείο του Απόλλωνα ήταν το 2ο σημαντικότερο στον αρχαίο κόσμο, μετά τους Δελφούς. Σύμφωνα με τον Παυσανία, τα Δίδυμα κατασκευάστηκαν απο τους Έλληνες τον 10ο αίωνα π.Χ. Σημερινοί αρχαιολόγοι αναφέρουν οτι η Ελληνική ιστορία τους φτάνει μέχρι το 2000 π.Χ. Το ιερό βρισκόταν λίγο νοτιότερα της Μιλήτου και σήμερα κοντά του βρίσκονται το τουρκικό χωριό Yenihisar και η μικρή τουρκική πόλη Didim.
Τετράπυλον - Αφροδισία (Afrodisias)
H Αφροδισία βρίσκεται ανατολικά της Κώ στην Τουρκική πόλη Καρακασους. Η τοποθεσία ήταν αφιερωμένη στην θεά Αφροδίτη και χτίστηκε απο τους Έλληνες τον 3ο αιώνα π.Χ. O πανέμορφος ναός της Αφροδίτης, ο οποίος ονομάστηκε "Τετράπυλον" υπολογίζεται ότι χτίστηκε τον 1ο αιώνα μ.Χ.
Bωμός του Διός - Πέργαμος (Bergama)
O βωμός του Διός, δημιουργήθηκε το 197 π.Χ απο τον Έλληνα στρατηγό Εύμένη προς τιμήν του Περγάμου για την νίκη του εναντίων των Γαλάτιων. Αποτελούσε μια δεύτερη Ακρόπολη του αρχαίου κόσμου λόγο της εκπληκτικής τοποθεσίας του στο υψηλότερο σημείο της πόλης. Στα χρόνια του Βυζαντίου, αυτός ο υπέροχος ναός καταστράφηκε και τα μάρμαρα του χρησιμοποιήθηκαν για το χτίσιμο αμυντικών τειχών για τους Βυζαντινούς.
Ναός Απόλλωνα - Σίδη (Side)
Σίδη, σπουδαίο εμπορικό λιμάνι στις ακτές της Παμφυλίας, ήταν μία από τις ισχυρότερες πόλεις της περιοχής κατά την Αρχαιότητα. Η ίδρυση της αρχαίας Σίδης ανάγεται στη σφαίρα του μύθου. Πιο συγκεκριμένα, μετά τη λήξη του Τρωικού πολέμου, γύρω στο 1200 π.Χ., μια ομάδα Ελλήνων προωθήθηκε στην ενδοχώρα και εγκαταστάθηκε στην περιοχή την οποία κατόπιν ονόμασε «Παμφυλία». Σύμφωνα με την παράδοση, πρωτεργάτες των μεταναστευτικών αυτών κινήσεων ήταν οι φημισμένοι μάντεις Μόψος, Κάλχας και Αμφίλοχος.
Ναός Αθηνά - Ασσος (Assos)
Η πόλη της Άσσου ιδρύθηκε στην περίοδο 1000-900 π.Χ. από Αιολείς αποίκους από την Μήθυμνα της Λέσβου. Οι έποικοι έχτισαν ένα δωρικό ναό της Αθηνάς στην κορυφή του βράχου το 530 π.Χ. Από αυτόν τον ναό ο Ερμείας από τον Αταρνέα, μαθητής του Πλάτωνα, κυβέρνησε την Άσσο, την Τρωάδα και τη Λέσβο για ένα χρονικό διάστημα, στο οποίο η πόλη γνώρισε την μεγάλη ευημερία της. Υπό την ηγεμονία του, ενθάρρυνε τους φιλοσόφους να προσέλθουν στην πόλη. Έτσι, το 348 π.Χ. ο Αριστοτέλης ήρθε εδώ και παντρεύτηκε την ανιψιά του βασιλιά Ερμείου, την Πυθία, πριν φύγει για τη Λέσβο, τρία χρόνια αργότερα στο 345 π.Χ. Στην Άσσο, ο Σταγειρίτης φιλόσοφος (που εγκατέλειψε την πλατωνική ακαδημία Αθηνών και ήλθε εδώ με τον Ξενοκράτη), ίδρυσε μια νέα ακαδημία. Εκεί ο Αριστοτέλης ηγήθηκε μιας ομάδας φιλοσόφων και έκαναν καινοτόμες έρευνες στην ζωολογία και την βιολογία. Αυτή η «χρυσή περίοδος» της Άσσου τελείωσε αρκετά χρόνια αργότερα, όταν έφτασαν οι Πέρσες, και στη συνέχεια βασάνισαν τον Ερμεία μέχρι θανάτου (341 π.Χ.). Τότε και ο Αριστοτέλης κατέφυγε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Φιλίππου Β’ για να διδάξει τον γιο του.
Ναός Αθηνά - Πρίηνη (Priene)
Η Πριήνη είναι αρχαία πόλη της Ιωνικής δωδεκάπολης, στους πρόποδες της Μυκάλης κοντά στον Λάτμιο κόλπο. Φαίνεται ότι υπήρξε αποικία των Θηβαίων, με οικιστές τον Αίπυτο του Νηλέα και τον Φιλώτα από τη Θήβα.Υπήρξε μέλος του Πανιωνίου. Τη μεγαλύτερη ακμή της γνώρισε κατά τον 6ο αιώνα π.Χ., εποχή κατά την οποία φέρεται να ηγείται της πόλης ο Βίας ο Πριηνεύς, ένας από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας.
ο Ναος της Αθηνάς,(Ολοκληρώθηκε με διαταγή του Μεγάλου Αλεξάνδρου)
Ναός Απόλλωνα - Κλάρος (Klaros)
Η Κλάρος ήταν έδρα φημισμένου ιερού και μαντείου του Απόλλωνα. Η Κλάρος βρίσκεται , σε απόσταση περίπου 2 χλμ. από τη θάλασσα, αν και στην Αρχαιότητα το ιερό ήταν παραθαλάσσιο. Το κυριότερο στοιχείο όμως ήταν η πηγή πόσιμου νερού, που βρισκόταν πολύ κοντά στην ακτή.
Η Κλάρος δεν ήταν αυτόνομη πόλη: ανήκε πολιτικά στην πόλη της Κολοφώνας (είτε στην παλαιά Κολοφώνα, που βρίσκεται στην ενδοχώρα, 15 χλμ. βορείως, είτε στο Νότιον, που βρίσκεται περίπου 2 χλμ. νοτιότερα της Κλάρου). Οι ιερείς και το προσωπικό του μαντείου ανήκαν επίσης στην Κολοφώνα.
Η Κλάρος δεν ήταν αυτόνομη πόλη: ανήκε πολιτικά στην πόλη της Κολοφώνας (είτε στην παλαιά Κολοφώνα, που βρίσκεται στην ενδοχώρα, 15 χλμ. βορείως, είτε στο Νότιον, που βρίσκεται περίπου 2 χλμ. νοτιότερα της Κλάρου). Οι ιερείς και το προσωπικό του μαντείου ανήκαν επίσης στην Κολοφώνα.
Οι παραδόσεις βέβαια ανάγουν την ίδρυση του μαντείου στο μάντη Μόψο, το γιο της Μαντώς. Λέγεται ότι ο Μόψος τάφηκε στο γειτονικό Νότιον, καθώς και ότι είχε νικήσει σε διαγωνισμό τον Κάλχαντα, ο οποίος, με βάση άλλες πηγές, τάφηκε στην Κλάρο.
Ο βωμός ήταν αφιερωμένος τόσο στον Απόλλωνα όσο και στο Διόνυσο. Κοντά στο βωμό υπήρχε και ένα ηλιακό ρολόϊ της ίδιας περιόδου.
Ναός Απόλλωνα - Αλεξάνδρεια (Alexandreia)
Η Αλεξάνδρεια Τρωάς βρισκόταν στη δυτική ακτή της Τρωάδας, απέναντι από την Τένεδο. Στα βόρεια συνόρευε με την Τροία, στα ανατολικά με τη χώρα της Σκήψεως και την κοιλάδα του ποταμού Σκαμάνδρου και στα νότια με την Άσσο. Επιγραφές του 4ου αι. π.Χ. μαρτυρούν ότι αρκετά μεγάλο μέρος του πληθυσμού της ήταν αιολικής καταγωγής. Η πόλη μετονομάστηκε σε Αλεξάνδρεια το 301 π.Χ. από το Λυσίμαχο (περ. 355-281 π.Χ.), ο οποίος θέλησε έτσι να δείξει το σεβασμό του προς το Μέγα Αλέξανδρο (356-323 π.Χ.).1 Αρχικά όμως είχε ονομαστεί Αντιγόνεια από τον ιδρυτή της Αντίγονο Α' Μονόφθαλμο (περ. 382-301 π.Χ.).σημαντικό ιερό της περιοχής, αυτό του Απόλλωνος Σμινθέως. Το ιερό, το οποίο ήταν ήδη γνωστό στον Όμηρο (πιθανόν 8ος αι. π.Χ.), λειτουργούσε μέχρι και τη Ρωμαϊκή περίοδο έξω από την Αλεξάνδρεια.
Ναός Αφροδίτης - Κνίδος Καρίας (Knidos)
«Η Κνίδος ή Στάδιον ή Τριόπιον υπήρξε αποικία των Λακεδαιμονίων στο ακρωτήριο Τριόπιο της Καρικής χερσονήσου, χτισμένη κατά το μεγαλύτερο μέρος στη Μικρά Ασία και κατά το υπόλοιπο μέρος αυτής πάνω σε μια μικρή βραχονησίδα που συνδέεται με την ηπειρωτική χώρα με ένα ανάχωμα που σχηματίζει δύο λιμένες, τον ένα από τους οποίους οι κάτοικοί της σχεδίασαν για πολεμικά πλοία και τον έτερο για εμπορικά.Τα ερείπια του ναού της Αφροδίτης Ευπλοίας της Κνίδου βρίσκονται ανάμεσα στα δύο λιμάνια. Το κτίριο ήταν χτισμένο σε ένα κυκλικό σχέδιο και είχε διάμετρο περίπου 17μ. Το άγαλμα της θεάς βρισκόταν στο εσωτερικό του ναού. Όταν οι πόρτες άνοιγαν φαινόταν ότι η θεά υποδεχόταν τους προσκυνητές της. Σήμερα εκεί βρίσκεται μόνο το βάθρο του αγάλματος. Ο ναός αφιερωμένος στη θεά Αφροδίτη Ευπλοία, η οποία ήταν όχι μόνο σεβαστή ως θεά του έρωτα, αλλά και ως προστάτιδα των ναυτικών και των ψαράδων, όλων αυτών που ταξίδευαν στη θάλασσα.
Ναος του Διός - Εύρωμος (Evromos)
Η Εύρωμος ή Ευρώμη (Εὔρωμος) είναι αρχαία πόλη της Καρίας χτισμένη στις πλαγιές του όρους Γρίον στην Μικρά Ασία. Κοντά στην πόλη περνούσε ο ποταμός Κύβηρσος και κοντά βρισκόταν οι πόλεις Πριήνη, Μίλητος και οι εκβολές του Μαιάνδρου. Σήμερα βρίσκεται στην Επαρχία Μούγλων της Τουρκίας, διασώζεται τμήμα του αρχαίου θεάτρου , το τείχος, ο ναός του Διός , ερείπια της αγοράς κι άλλων κτιρίων.
Η πόλη είναι άγνωστο πότε ιδρύθηκε , πανάρχαια πόλη της περιοχής είχε το όνομα "Kanimca", που έχει σχέση με την λατρεία της μητέρας θεάς, ωσότου ο Μαύσωλος το άλλαξε σε "Εύρωμος" σε προσπάθειά του εξελληνισμού της Καρίας. Αναφέρεται στις πόλεις που πλήρωναν τον Καρικό φόρο στα πλαίσια της αθηναϊκής συμμαχίας αναφέροντας την και σαν Κύρωμος ή Ύρωμος.
Σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία την πόλη ίδρυσε ο ήρωας Εύρωμος εγγονός του Καρ. Κατά τον Απολλώνιο την πόλη ίδρυσαν Λύκιοι χωρίς περαιτέρω στοιχεία , ακόμα και οι σημερινές ανακαλύψεις δεν επιβεβαιώνουν κάτι τέτοιο. Ονομαστός για την πόλη ήταν ο ναός του "Διός Λειψηνού" που κατασκευάστηκε στα χρόνια του Ανδριανού.
Στην αρχαιότητα η πόλη αποτέλεσε τμήμα του βασιλείου του Μαύσωλου, το 201 π.Χ. καταλήφθηκε από τα στρατεύματα του Φιλίππου Ε' κι έμεινε στα χέρια του για τέσσερα χρόνια. Μάλιστα για αυτά τα τέσσερα χρόνια άλλαξε όνομα σε "Φίλιπποι".
Ναος του Διόνυσου - Τέω (Teo)
H Τέως, σημαντικό εμπορικό λιμάνι στις ακτές της Ιωνίας Τα ερείπιά της βρίσκονται πολύ κοντά στο σημερινό Siğacik, σε απόσταση 30 περίπου χλμ. από τη Σμύρνη. Το όνομά της, ελληνικό σύμφωνα με ορισμένες πηγές, έχει άγνωστη ετυμολογία.
Η Τέως ιδρύθηκε κατά τη διάρκεια του ιωνικού αποικισμού πρώτος οικιστής ήταν ο Αθάμας με Μινύες από τον Ορχομενό Βοιωτίας.Έπειτα από αυτόν ήρθαν Ίωνες με επικεφαλής τον Άποικο και λίγο αργότερα εγκαταστάθηκε μία τρίτη ομάδα μεταναστών από την Αθήνα με επικεφαλής τους γιους του Κόδρου, Δάμασο και Ναύκλο, και από τη Βοιωτία με αρχηγό το Γέρη. Την Τέω πρότεινε ο Θαλής ο Μιλήσιος γύρω στο 600 π.Χ. ως έδρα μιας πολιτικής ένωσης των ιωνικών πόλεων, λόγω της ιδανικής θέσης της στο μέσο ακριβώς της Ιωνίας.Προστάτης θεός της Τέω ήταν ο Διόνυσος, που λατρευόταν ως ιδρυτής της πόλης με το ασυνήθιστο επίθετο Σητανείος.Άλλες σημαντικές γιορτές που μαρτυρούνται στην Τέω είναι τα Ηράκλεια και τα Δία, προς τιμή του Ηρακλή και του Δία αντίστοιχα.
Μίλητος (Miletus)
Η Μίλητος υπήρξε η σημαντικότερη πόλη της Ιωνίας κατά την Αρχαϊκή περίοδο.
Υπάρχουν αρκετές αντιφατικές μυθολογικές παραδόσεις σχετικά με την ίδρυση της πόλης. Σύμφωνα με την εκδοχή του Παυσανία, οι πρώτοι κάτοικοι ήταν αυτόχθονες Κάρες, υπό τον Άνακτα και τον Αστέριο, τους οποίους πλαισίωσαν Κρήτες άποικοι υπό το Μίλητο, σταλμένοι από το Μίνωα. Οι Μινωίτες συνυπήρξαν με τους Κάρες και συνοίκισαν την πόλη που έκτοτε άλλαξε όνομα και από Ανακτορία καλούνταν Μίλητος. Αντίθετα, ο Στράβων θεωρεί ότι οι Κρήτες είχαν ως οικιστή το Σαρπηδόνα, αλλά προέρχονταν από την κρητική πόλη Μίλητο (Μίλατο).Το σημαντικότερο οικοδόμημα της περιόδου είναι ο ναός του Απόλλωνα Δελφινίου στην περιοχή του λιμανιού. Από το αρχαϊκό ιερό του Απόλλωνα διατηρούνται ελάχιστα ίχνη, γνωρίζουμε μόνο ότι διατηρήθηκε και μετά την περσική καταστροφή σε όλη τη διάρκεια του 5ου αι. π.X. Είχε τη μορφή υπαίθριου τεμένους, που στο κέντρο του υπήρχε ένας βωμός. Άλλα σημαντικά μνημεία της Αρχαϊκής περιόδου είναι ο ναός της Αθηνάς στο κέντρο της χερσονήσου, ο ναός του Διονύσου και ενας ναός ο οποίος αποδίδεται στην Άρτεμη.
Υπάρχουν αρκετές αντιφατικές μυθολογικές παραδόσεις σχετικά με την ίδρυση της πόλης. Σύμφωνα με την εκδοχή του Παυσανία, οι πρώτοι κάτοικοι ήταν αυτόχθονες Κάρες, υπό τον Άνακτα και τον Αστέριο, τους οποίους πλαισίωσαν Κρήτες άποικοι υπό το Μίλητο, σταλμένοι από το Μίνωα. Οι Μινωίτες συνυπήρξαν με τους Κάρες και συνοίκισαν την πόλη που έκτοτε άλλαξε όνομα και από Ανακτορία καλούνταν Μίλητος. Αντίθετα, ο Στράβων θεωρεί ότι οι Κρήτες είχαν ως οικιστή το Σαρπηδόνα, αλλά προέρχονταν από την κρητική πόλη Μίλητο (Μίλατο).Το σημαντικότερο οικοδόμημα της περιόδου είναι ο ναός του Απόλλωνα Δελφινίου στην περιοχή του λιμανιού. Από το αρχαϊκό ιερό του Απόλλωνα διατηρούνται ελάχιστα ίχνη, γνωρίζουμε μόνο ότι διατηρήθηκε και μετά την περσική καταστροφή σε όλη τη διάρκεια του 5ου αι. π.X. Είχε τη μορφή υπαίθριου τεμένους, που στο κέντρο του υπήρχε ένας βωμός. Άλλα σημαντικά μνημεία της Αρχαϊκής περιόδου είναι ο ναός της Αθηνάς στο κέντρο της χερσονήσου, ο ναός του Διονύσου και ενας ναός ο οποίος αποδίδεται στην Άρτεμη.
ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΜΑΡΤΥΡΟΥΝΕ ΑΠΟ ΜΟΝΕΣ ΤΟΥΣ.
ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΤΟΥΡΚΙΑ ΜΙΛΑΜΕ ΚΥΡΙΟΙ?????
ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΝ ΞΕΧΑΣΑΜΕ Η ΜΑΣ ΚΑΝΑΝΕ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΝΑ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ!!
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΙΕΡΑ ΧΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΩΝΙΑΣ...
ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΑΔΑ!!!!!!
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ......
ΠΑΡΗΣ ΔΡΕΛΛΑΣ